کد مطلب:212958 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:289

تقیه کلامی
به موازات رشد و بالندگی فقه شیعه به وسیله امام صادق علیه السلام، كلام و معارف شیعه نیز در این زمان توسط آن حضرت به نقطه اوج شكوفایی رسید و توانست در میان همه مذاهب كلامی رایج در آن روزگار، راه خود را پیموده و خود را در صدر مذاهب كلامی كه در ضمن مبتنی بر اصول و قواعد قطعی بود، قرار دهد. لذا در میان اصحاب امام صادق علیه السلام به چهره های كلامی متبحری همانند «هشام بن حكم» برخورد می كنیم كه در مبارزات كلامی خود با دیگر مذاهب كلامی، همیشه بر آنها پیروز است؛ به طوری كه امام علیه السلام هشام را با آنكه جوان نو رسی است، در صدر مجلس خود جای می دهد. با مراجعه به ابواب مختلف كلامی مشاهده می كنیم كه قسمت عمده روایات كلامی شیعه و همچنین تقیه كلامی از زبان امام صادق علیه السلام نقل شده است. حال با این توضیحات، به چند نمونه از تقیه های كلامی امام، اشاره می نماییم:

1.از امام صادق علیه السلام پرسیدند: زده شدن گردن ها برای شما محبوب تر است. یا برائت از علی علیه السلام. حضرت فرمود: «رخصت (یعنی استفاده از تقیه) برای من محبوب تر است.» و آنگاه به آیه نازل شده در شأن عمار استناد نمود. [1] .

2.در روایتی امام صادق علیه السلام چنین می فرماید: «ایا كم و ذكر علی و فاطمة علیهماالسلام فان الناس لیس شی ء ابغض الیهم من ذكر علی و فاطمة علیهماالسلام؛ از آوردن نام علی و فاطمه علیهماالسلام نزد مردم بپرهیزید، زیرا آنها یادآوری این دو را از هرچیز دیگر ناخوش تر می دارند.» [2] .


[1] وسائل الشيعه، ج 11، ص 479، ح 12.

[2] همان، ص 486، ح 2.